یادداشتهای یک دانشجوی فناوری اطلاعات و ارتباطات
مطالب - مقالات - برنامه ها و پروژه های مربوط به فناوری اطلاعات و رایانه گاها علمی و اجتماعی 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

لینک های مفید 2


 

ایده ساخت دکمه Esc از چه کسی بود؟

 

 

 

به گزارش سرویس خواندنی‌های خبرگزاری فارس، این جمله‌ای بود که Jack Dennerlein در همایش دانشگاه هاروارد در توضیح دکمه Esc به زبان آورد. در ادامه این صحبت، Dennerlein که او هم در زمینه چگونگی ارتباط کامپیوتر با انسان فعال است، در توضیح این دکمه چنین گفت: در سال‌های 1970 تا 1980 که انقلاب کامپیوتر رو به پیشرفت بود از این دکمه برای کنترل رفتار ماشین‌ها استفاده شد.

وی می‌گوید: زمانی که این دکمه را فشار می‌دهید به  کامپیوتر خود می‌گویید «هر کاری که داری انجام میدی رو بذار کنار واز الان به بعدش رو بسپر دست من». به نظر  Dennerlein اگر فضانوردان فیلم ادیسه فضایی یک عدد از این دکمه‌ها در اختیار داشتند به راحتی می‌توانستند کامپیوتر مرکزی را که از اختیار خارج شده بود، به کنترل خود در بیاورند.

در واقع ایده طراحی این دکمه در سال 1960 توسط یک کارمند IBM به نام Bob Bemer به ثبت رسید. در آن زمان به دلیل نبودن استاندارد کلی در ساختار های کد نرم‌افزارها از این دکمه برای جابجا کردن فضای فهم کامپیوتر بین دو نوع ساختار استفاده می‌شد. اما پس از رفع این مشکل و تبیین استاندارد های جهانی، این دکمه روی کیبوردها به جا ماند و کاربرد آن تغییر یافت. کاربرد این دکمه در کامپیوتر به جهت قطع کردن جریان محاسباتی فعلی رایانه است. لذا زمانی که شما این دکمه را فشار می‌دهید به کامپیوتر می‌گویید: «دست از محاسبه بکش»

Joseph Kaye کارشناس بخش تحقیقات یاهو در جواب دو سؤال زیر چنین می‌گوید.

1. چرا در حال حاضر باید دکمه ای با نام Esc در کیبورد خود ببینیم در حالی که کاربرد اصلی آن از بین رفته است؟

زمانی که ما با ماشین‌های تایپ شروع به نوشتار کردیم از آن‌ها در جهت پیشبرد امور اداری خود استفاده کردیم و امروزه هم برای بسیاری از ما یادآور خاطرات زیبایی است و گه‌گداری برای نوشتن از آن‌ها استفاده می‌کنیم. حضور دکمه ای در کیبورد به نام Esc نیز یادآور خاطرات ما در مسیر پیشرفتمان است و به ما گوشزد می‌کند که از کجا به این نقطه رسیده‌ایم.

2. ما چگونه بدون تایپ کردن و با فشردن یک دکمه کنترل کامپیوتر را در اختیار می‌گیریم؟

از شما می خواهم که به دستگاه‌هایی مثل Wii یا Kinect فکر کنید و طریقه کاربرد آن‌ها در کنترل دستگاه را در ذهن بیاورید . با حرکات دست و یا اشاره شما این اتفاق خواهد افتاد. پیشرفت بسیار زیادی در دستگاه‌های کنترل ورودی رایانه‌ها مشاهده می‌کنیم که این پیشرفت رو به افزایش است و ادامه دارد. در حال حاضر کارشناسان در صدد ارتقاء روش کنترل دستگاه‌ها با استفاده از تشخیص صدای انسان هستند. همگی این راه‌ها در جهت ایجاد راحتی کاربر است. و دکمه Esc نیز جزء این پیشرفت بوده.

[ چهار شنبه 10 / 12 / 1391برچسب:, ] [ 11:53 ] [ کاوه حق پناه ]

حذف موس و بوجود آمدن صفحات لمسی 

چیزی تا زمان عرضه رسمی ویندوز ۸ باقی نمانده است، در لابلای اخبار و تحلیل‌هایی که در مورد ویندوز ۸، در جاهای مختلف می‌خوانیم، یکی از کلیدواژه‌هایی که بیش از بقیه تکرار می‌شود، لمسی بودن یا تاچ است.

ما انتظار داریم که با آمدن ویندوز ۸، تحولی را در تولید نمایشگرهای لمسی برای نوت‌بوک‌ها و سیستم‌های دسکتاپ شاهد باشیمu اما یکی از قطعات جانبی کامپیوتر که بی‌گمان بعد از آمدن ویندوز ۸ شاهد همه‌گیر شدن و ارتقای آن خواهیم بود، تاچ پدها خواهند بود.

چندی پیش شرکت HP، خبر از تولید یک کامپیوتری به نام HP Spectre One all-in-one داد که از ماه میلادی آینده وارد بازار خواهد شد، این سیستم یک نمایشگر ۲۳ اینچی با کیفیت نمایش ویدئوهای ۱۰۸۰p دارد، اما این نمایشگر لمسی نیست و در عوض برای اینکه عنصر لمسی را به کاربران خود هدیه کند دارای یک تاچ پد است.

 

بقیه در ادامه مطلب ...


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 11 / 7 / 1391برچسب:حذف موس و بوجود آمدن صفحات لمسی , ] [ 8:39 ] [ کاوه حق پناه ]

آیا کامپیوترهای اندرویدی ارزان، می‌توانند شکاف فقر در دنیای دیجیتال را پُر کنند؟

استفاده از اینترنت همراه در حال افزایش است، و از این رو تعداد کل کاربران اینترنت نیز فزونی می‌گیرد. با این حال هنوز یک شکاف دیجیتالی مشاهده می‌شود، به خصوص در کشورها و اقتصادهای در حال توسعه، جایی که به خاطر قیمت گران کامپیوترها، دسترسی به اینترنت مختص قشر نخبه یا نیمه نخبهٔ جامعه است. گاهی هم البته دلایل فقط اقتصادی نیستند، بگذریم!

بقیه در ادامه مطلب ...


ادامه مطلب
[ چهار شنبه 10 / 7 / 1391برچسب:, ] [ 8:36 ] [ کاوه حق پناه ]

خالق لپ‌تاپ در گذشت

بيل موگريج، طراح صنعتي انگليسي كه شكل اوليه لپ‌تاپ را ابداع كرده بود، در سن ۶۹ سالگي بر اثر سرطان درگذشت.
 


به گزارش اول نیوز به نقل از ايسنا، رايانه موگريج موسوم به «Grid Compass» در سال ۱۹۷۹ طراحي شد و ابتدا توسط ارتش آمريكا مورد استفاده قرار گرفت. اين رايانه با قيمت ۸۱۵۰ دلار به فرورش رسيد و در شاتل فضايي ديسكاوري نصب شد.

اين دستگاه داراي قاب منيزيم بسيار متمايز و صفحه نمايشگر آن قابل خم شدن بر روي صفحه كليد آن بود.

موگريج در سال ۱۹۶۹ يك شركت را در لندن بنا نهاد كه اكنون يك شركت خدمات مشاوره جهاني موسوم به «Ideo» است.

وي همچنين استاد ميهمان در رشته طراحي تعاملي در رويال كالج هنر در لندن و دانشيار مشاور در دانشگاه استنفورد آمريكا بود.

از موگريج همچنين دو كتاب «طراحي رسانه» و «طراحي تعاملات» در دست است.

وي در سال ۲۰۱۰ به دريافت جايزه يك عمر دستاورد از دوك ادينبورگ نائل شد.

[ پنج شنبه 23 / 6 / 1391برچسب:خالق لپ‌تاپ در گذشت, ] [ 17:1 ] [ کاوه حق پناه ]

مزایا و معایب استفاده از آنتی ویروس های ابری چیست؟

 

استفاده از سرویس های ابری، نظیر سرویس های دریافت و ارسال ایمیل، برنامه های پیام رسان و چت، ویرایش اسناد و تصاویر و فایلهای چند رسانه ای و … به سرعت در حال گسترش است. کاربرد این سرویس ها رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک امر بدیهی در دنیای رایانه ها و اینترنت است و استفاده از آنتی ویروس های ابری نیز از این قاعده مستثنی نیست. پس بد نیست نگاهی بیندازیم به مزایا و معایب استفاده از آنتی ویروس های ابری.

cloud-computing

مسلما آنتی ویروس های ابری، همیشه و به صورت بلادرنگ یا real time در حال اجرا در رایانه های ما نخواهند بود و همین امر باعث می شود که به آنها به چشم اصلی ترین برنامه جهت مقابله با ویروس ها، تروجان ها و دیگر برنامه های مخرب نگاه نکنیم. با این وجود آنتی ویروس های ابری دارای مزایای قابل توجهی نیز هستند که از جمله می توان به اسکن سریع رایانه برای شناسایی انواع بدافزارها اشاره کرد اما همان گونه که اشاره شد این دسته از برنامه ها را هرگز نباید به عنوان تنها راه محافظت از رایانه در نظر بگیریم.

آنتی ویروس های ابری چگونه کار می کنند؟

بقیه در ادامه مطلب...


ادامه مطلب
[ سه شنبه 12 / 6 / 1391برچسب:مزایا و معایب استفاده از آنتی ویروس های ابری چیست؟, ] [ 21:55 ] [ کاوه حق پناه ]

۱۵موردی که هر کاربر کامپیوتر باید بداند!

اگر از کارکشتگان کار با کامپیوتر یا اینکه کاربری تازه کار و مبتدی هستید ، ۱۵ نکته ضروری وجود دارد که می بایست بدانید.

1- روی هر چیزی دبل کلیک نکنید. دبل کلیک کردن زمانی است که می خواهیم آیتمی در ویندوز باز کنیم .دبل کلیک برای مواردی مانند کلیک روی صفحات وب ، dialog box و بسیاری مواردی دیگر کاربردی ندارد و چه بسا در مواردی تبعاتی نیز در بردارد مانند فایل های زیپی که حاوی اطلاعات مهمی هستند و ممکن است که باز شوند یا اینکه باعث شود فرمی را دوبار ارسال کنیم اگر نیازی به در نظر گرفتن این مورد برای خود نمی بینید آن را برای کسی که مرتکب آن می شود بازگو کنید.

2- از اسلش و بک اسلش در موارد مناسب استفاده کنید بیاییید به این مورد نگاهی بیندازیم: / این علامت اسلش است. و این شکل بک اسلش .بک اسلش عموماً در مسیرهای فایل ویندوز (C:Program FilesWhatever ) در حالی که اسلش ها برای آدرس های اینترنتی کاربرد دارد. (http://www.kavehhaghpanah.loxblog.ir/home.html)

بقیه در ادامه مطلب...


ادامه مطلب
[ سه شنبه 22 / 5 / 1391برچسب:۱۵موردی که هر کاربر کامپیوتر باید بداند!, ] [ 8:15 ] [ کاوه حق پناه ]

tamire-computer-az-rahe-door-pichgooshti-00

 وقتی برای نصب نرم افزار در کامپیوترتان دچار مشکل می‌شوید یا با مشکلات دیگری در کار با کامپیوترتان مواجه می‌شوید، ممکن است برای رفع مشکل به کمک کسی نیاز داشته باشید. شما با استفاده از امکاناتی در ویندوز ۷ به نام، windows remote assistance می‌توانید از طریق اینترنت کسی را برای اتصال به کامپیوترتان دعوت کنید. (ترجیحاً سعی کنید از کسی کمک بگیرید که به او اعتماد دارید)

پس از اتصال شخص به کامپیوترتان، صفحه نمایش شما بر روی کامپیوتر او قابل مشاهده بوده و با مجوز شما شخص دعوت شده می‌تواند از طریق ماوس و کیبورد کامپیوترش مشکل شما را برطرف کند. در این حین شما می‌توانید در مورد مشکلتان با هم چت کنید. توجه داشته باشید که این امکان تنها در ویندوز ۷ وجود دارد.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 13 / 11 / 1390برچسب:تعمیر کامپیوتر از راه دور, ] [ 23:22 ] [ کاوه حق پناه ]

دیگر صحبت از اینترنت Dial-up کم سرعت کشور ما به موضوعی تکراری تبدیل شده است.

بر خلاف کشورهای نه چندان پیشرفته دیگر ، کاربران ایرانی همچنان برای اتصال به اینترنت از سرویس های اینترنت Dial-up استفاده میکنند و تعداد کاربرانی هم که از ADSL استفاده میکنند ناچیز است.

ترفندها و نرم افزارهای افزایش سرعت اینترنت Dial-up هم در عمل افزایش سرعتی را به بار نمی آورد چون به نوعی آب از سرچشمه گل آلود است.

در این زمان بهترین کار یادگرفتن ترفندهای چگونگی استفاده بهینه از اینترنت Dial-up است. به طوریکه با کمترین سرعت ، بیشترین بازدهی را داشته باشد.

این ترفندها بر اساس تجربیات شخصی به دست آمده اند ، در نتیجه با عمل به آنها میتوانید مطمئن باشید استفاده بهینه ای از سرعت کم اینترنت خود داشته اید.


 


ادامه مطلب
[ دو شنبه 30 / 7 / 1390برچسب:کاهش هزینه دیال آپ Dial-up, ] [ 1:58 ] [ کاوه حق پناه ]

 

دانلود کتاب آموزش کار با نرم افزار VMware Workstation

VMware Workstation یک نرم افزار مجازی سازی است که میتوان بر روی آن چند ویندوز از هر نوع نصب کرد و میتوان آنها را شبکه کرد و کار های مختلف بر روی آن انجام داد.

امیدوارم این آموزش بتواند کار شما را با نرم افزار آسان کند.
 

 

لينك دانلود   حجم: 2 مگابایت

[ یک شنبه 30 / 7 / 1390برچسب:دانلود کتاب آموزش نرم افزار VMware Workstation, ] [ 11:22 ] [ کاوه حق پناه ]

راههای در امان ماندن از هکرها در هنگام چت

شما در این کتاب چند راه درامان از هکرها در هنگام چت و با حداقل حملاتی که متوجه شما است آشنا می شوید.

این کتاب طوری تنظیم شده است که هم افراد مبتدی و متوسط و پیشرفته در چت از آن استفاده کنند.

در ضمن مسنجر شما مهم نیست یعنی چه یاهو و یا گوگل و هر چیز دیگه باشه چون این نکات به صورت کلی ارائه شده است.

 

لينك دانلود كتاب    حجم: 3 مگابایت

[ یک شنبه 30 / 7 / 1390برچسب:, ] [ 8:7 ] [ کاوه حق پناه ]

کتاب آموزش طراحی وب سایت با Dreamweaver

در این کتاب نرم افزار Dreamweaver که یکی از نرم افزار های متداول در طراحی صفحات وب است اموزش داده خواهد شد این نرم افزار در بازار حرفه ای مورد استفاده طراحان وب می باشد با اموزش این کتاب در کنار برخی ابزارهای دیگر می توان طراحی صفحات وب را در سطح قابل قبولی انجام داد.

 

لينك دانلود    حجم فايل: 3.48 مگابایت

[ یک شنبه 29 / 7 / 1390برچسب:, ] [ 11:5 ] [ کاوه حق پناه ]

 

آموزش فارسي و تصويري طريقه شبکه کردن دو يا چند رايانه

در اين برنامه نحوه شبکه کردن دو رايانه به طور کامل آموزش داده مي شود.

اين آموزش شامل روشهاي اتصال ، نام گذاري کامپيوترها ، آدرس IP ، به اشتراک گذاري فايلها ، به اشتراک گذاشتن چاپگر ، به اشتراک گذاري اينترنت توسط قابليت Internet Connection Sharing ، ساختار شبکه و تجهيزات مورد نياز مي باشد.

اين آموزش روش شبکه کردن را در هر دوي ويندوزهاي XP و 98 به صورت تصويري بيان مي کند.

اين فايل به صورت PDF و در 9 صفحه تهيه شده است.

منبع آموزش سايت ديگري است که تهيه فايل PDF به همراه ويرايشهاي لازم توسط بخش دانلود سايت انجام شده است.

با برنامه WinRAR فايل را از حالت فشرده خارج و با برنامه Adobe Reader آن را باز کنيد.

لينك دانلود

[ پنج شنبه 29 / 7 / 1390برچسب:آموزش شبکه کردن دو رایانه, ] [ 10:10 ] [ کاوه حق پناه ]

 

به مايكروسافت گزارش ندهيد!

همه‌ شما با پيغام در ويندوز اكس‌پي آشنا هستيد. اين پيغام هنگامي كه ويندوز با مشكل برخورد كرده باشد (در غالب اوقات هنگ كرده باشد) و نتواند آن را حل نمايد يا دليل مشكل را كشف كند، ظاهر مي‌شود و از كاربر تقاضا مي‌كند اين موضوع را به مايكروسافت گزارش كند. وقتي شما كليد را كليك مي‌كنيد، ويندوز اكس‌پي از حافظه سيستم، پروسه‌هاي فعال سيستم و در مجموع از وضعيت سيستم يك گزارش تهيه مي‌نمايد و براي شركت مايكروسافت ارسال مي‌كند.

 

در ادامه مطلب....


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 / 7 / 1390برچسب:, ] [ 9:10 ] [ کاوه حق پناه ]

منابع کنکور کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی 89

 

» برنامه سازی کامپیوتر (C++)  -  تعداد سوال :  20

 *منبع اصلی :  برنامه نويسي به زبان C++ نوشته دایتل اند دایتل و ترجمه مرتضی صاحب الزمانی 

منبع پیشنهادی : درس و کنکور سریع  C++ - حمید رضا مقسمی  

 

» ذخیره و بازیابی اطلاعات  -  تعداد سوال :  15

 *منبع اصلی : سیستم و ساختار فایلها - دكتر محمد تقي روحاني رانكوهي ( انتشارات جلوه )

منبع پیشنهادی : کنکور سریع ذخیره و بازیابی اطلاعات - حمیدرضا مقسمی

 

» ساختمان داده ها  -  تعداد سوال :  15

 *منبع اصلی : ساختمان داده ها تالیف اليس هورويتز

منبع پیشنهادی : درس و کنکور سریع ساختمان داده ها تالیف حمید رضا مقسمی

 

» زبان تخصصی  -  تعداد سوال :  10

 *منبع اصلی : این درس منبعی ندارد ولی برای یادگیری بهتر لغات و متون تخصصی، بهتر است کتاب درس و کنکور سریع زبان تخصصی تالیف آقای حمیدرضا مقسمی ( انتشارات گسترش علوم پایه ) مطالعه شود

 

» ریاضی -  تعداد سوال :  25

 *منبع اصلی : کتب دکتر نیکوکار

منبع پیشنهادی : جزوات پارسه

 

» دروس عمومی  -  تعداد سوال :  ادبیات ( 25 )  -  زبان ( 25 )  -  اندیشه اسلامی ( 25 )

 

[ چهار شنبه 25 / 7 / 1390برچسب:منابع کنکور کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی, ] [ 22:57 ] [ کاوه حق پناه ]

۱۸ میانبر حیاتی برای ویندوز

معمولا کاربران حرفه ای ترجیح می دهند با صفحه کلید و کیبرد کار کنند تا با موس ، چون کارها خیلی سریعتر انجام می شود و راحت تر به مقصود می رسیم اما برای این کار باید میانبر ها ( Shortcut ) را بلد باشیم .

مثلا فکر کنید Ctrl+C و Ctrl+V را از شما بگیرند ! آنوقت کپی کردن واقعا سخت می شود ، در این مطلب ۱۸ میانبر کاربردی برای ویندوز را با هم مرور می کنیم .

 

 


ادامه مطلب
[ یک شنبه 23 / 7 / 1390برچسب:, ] [ 11:7 ] [ کاوه حق پناه ]

معرفی دامنه و هاست های رایگان

http://www.110mb.com/

http://www.athost.net/

http://byethost.com/

http://freehostia.com/

http://www.freewebhostingarea.com/

http://ifastnet.com/

http://www.mister.net/neverlookback.htm

http://www.yeahost.com/

 

http://www.000webhost.com
www.150m.com
www.webng.com


برای مشاهده بیشتر لطفا به ادامه مطلب بروید.

 


ادامه مطلب
[ یک شنبه 22 / 7 / 1390برچسب:, ] [ 12:59 ] [ کاوه حق پناه ]
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
.: Weblog By KMF :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ صرفا جهت علاقمندان به فناوری اطلاعات و رایانه و انجام امور مربوط به دروس و پروژه ها میباشد. (البته شایدم یکمی بیشتر). البته ناگفته نمونه که علاوه بر مطالب عنوان شده ، مطالبی نیز در باب اجتماعی و فرهنگی و هنری و گاها نیمه 30یا30 که پیگرد نداشته باشه :) جهت اطلاع و آگاهی شما عزیزان گذاشته شده. همه مطالب متعلق به بنده نبوده و بعضآ توسط ساير دوستان و اون دسته عزیزانیه که مطالبشون موجوده و نتونستم منبعش رو پیدا کنم، ارائه ميشه. شما نيز چنانچه تمايل به ارسال مطلبی داشته باشيد،با كمال مسرت آنرا با نام خودتان در وبلاگ منتشر ميكنم. تاریخ تاسیس: 20 مهر 1390 ارادتمند شما: کاوه حق پناه
موضوعات وب
1 لینک های مفید
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

امکانات وب
Online User